Pod patronatem kulturaonline.pl
Jesteś w: Strona główna > Artykuły > Jak pisać aby inni czytali?

Jak pisać aby inni czytali?

2014-03-31 Krzysztof Piersa
wywiad_30.html
 

Witaj strudzony wędrowcze w miejscu zwanym Internetem. Będę twoim przewodnikiem po tych przedziwnych miejscach.  Zacznijmy od publikowania treści w internecie.

Kto?
Każdy Bloger, Vloger, fotograf czy inna osoba publikująca swoją pracę w internecie powinna wiedzieć o kilku mechanizmach rządzących Internetem i stronami internetowymi. Powinna wiedzieć o nich, choćby po to, by dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców i nie zostać oszukanym.

Gdzie?
Wybranie domeny na której publikujemy swoje treści ma ogromne znaczenie, ze względu na ukierunkowanie odbiorcy. Jeżeli nagrywamy muzykę klasyczną i będziemy zamieszczać postępy swoich prac na portalu hip-hopowym, nie zdobędziemy zbyt wielu fanów. Warto zapoznać się także z polityką serwisów. Wiele portali rości sobie prawa autorskie do naszych prac, czerpiąc z nich zyski, a tego przecież byśmy nie chcieli.  Wyjątkiem jest licencja CC (Creative Commons) która oznacza pozwolenie na rozpowszechnianie naszego dzieła w zamian za uznanie autorstwa. Każdy będzie mógł wykorzystać naszą muzykę w filmach na Youtube, podając w stopce, że my ją skomponowaliśmy. O działaniu pod licencją CC zawsze decydujemy my sami, dlatego należy dokładnie zapoznać się z charakterem serwisu.

Jak?
Oczywiście samo zamieszczanie treści nie wystarczy. Musimy wziąć pod uwagę, że wielu użytkowników nie odwiedza tego konkretnego serwisu na którym publikujemy swoją twórczość, a mogliby być nią zainteresowani. Z tego względu powinniśmy dać się poznać na portalach społecznościowych. To że nie korzystamy z Tweetera, nie oznacza, że inni nie korzystają, dlatego powinniśmy rozważyć używanie z kilku portali jednocześnie by dotrzeć do jak najszerszego grona. Dobrą opcją są też tzw. strony agregacyjne np. Kwejk, Demotywatory i inne.

Kiedy?

.html
 

Systematyczność nie tylko pozwoli nam na lepsze wyrobienie warsztatu, ale także zdyscyplinuje naszą pracę i pozwoli na stały kontakt z widzami. Pomyślcie przez chwilę o sobie jak o gazecie ukazującej się w kiosku. Wiecie że ukazuje się w każdy poniedziałek i znajdziecie w niej rubryczkę z satyrycznymi komiksami. Wasze prace też powinny pokazywać się punktualnie. Fani poczują się w ten sposób docenieni. Poza tym musicie zdecydować się na pewien stały szablon pracy. Możecie pisać jednego dnia o kotlecie schabowym a drugiego o Kryzysie Ukraińskim, ale ważny jest wspólny charakter obu tekstów, na przykład ironiczny ton, albo archaiczne sformułowania.  Ty jesteś autorem, ty decydujesz.

Dlaczego?
Wiele wspaniałych projektów umiera w zarodku lub długo wspina się na szczyt, właśnie ze względu na złą organizację pracy. Jeżeli będziesz tylko artystą, możesz tworzyć wspaniałe prace, ale nikt tak szybko o Tobie nie usłyszy. Nie spodziewaj się, że Adam Sztaba przypadkowo wejdzie na twój profil na Facebooku i zobaczy twoje wysiłki z gitarą akustyczną. Musisz samodzielnie starać się dotrzeć do jak najszerszego grona, będąc agentem samego siebie. Potem, jak już będziesz sławny i bogaty, ktoś przejmie te obowiązki, ale na razie musisz sam zadbać o wszystko. 



Komentarze
  • Cenne rady. A jedną dodam od siebie - po napisaniu tekstu przeczytaj go głośno. Wtedy usłyszysz, co ci zgrzyta.

    • Obawiam sie,ze jak nie widzisz co ci nie pasuje,to i glosne czytanie raczej nie pomoze.

  • Albo zrób sobie przerwę przynajmniej godzinę, wyjdź z domu, przebiegnij się do sklepu po coś słodkiego i po powrocie załam ręce nad zgrzytami :P I napisz jeszcze raz od początku. W taki sposób moje pisanie jest niekończące ;)

  • Przykladowy Adam Sztaba sam nie wejdzie na hipotetyczna strone internetowa,ale jezeli jej autor nadepnie mu na odcisk-oczywiscie w kulturalny sposob-jest szansa,ze sie o tym dowie.